Van binnenuit naar buiten
Herken je dat je soms heel erg je best doet om iets ‘goed’ te zeggen. Natuurlijk wil je graag misverstanden uitsluiten en wellicht ook commentaar in de vorm van kritiek voorkomen. Dit kan betekenen dat je zo druk met de ander bezig bent, dat je eigenlijk de intentie die je had uit het oog verliest. De kans bestaat dat je daardoor niet authentiek overkomt. Je hebt misschien geleerd dat je het allemaal ‘goed’ moet doen en soms word je daar ook echt op afgerekend. Het is echter mijn ervaring dat mensen liever hebben dat je ‘echt’ bent, dan dat je je in allerlei bochten wringt. Je komt dan anders over. Iemand vraagt zich dan makkelijk af of het allemaal wel klopt als je zo over je woorden moet nadenken. Of wellicht komt het allemaal wel vlot uit je mond, maar blijkt uit je woorden dat je hard bezig bent om iets te voorkomen. De indruk kan dan ontstaan dat je jezelf aan het indekken bent. Dat schept weinig vertrouwen.
Ik wil je daarom voorstellen in dergelijke gevallen eerst naar binnen te keren en pas als je innerlijke duidelijkheid hebt te communiceren wat je eigenlijk wilt zeggen. Het contact maken met jouw gevoelens en behoeften helpt je om die duidelijkheid te krijgen. Zo ben je in staat om jouw positieve intentie ook aan anderen over te brengen. Omdat je dan anders naar jezelf kijkt ga je vanzelf ook anders naar anderen kijken. Je hoeft het dan niet meer ‘goed’ te doen maar alleen te vertellen wat er in jou leeft. Dat vraagt wellicht enige durf omdat je denkt dat je je dan wel kwetsbaar opstelt. Aan de ene kant is dat waar. Maar zo eng is dit aan de andere kant nu ook weer niet. Als je de ander jouw positieve intentie laat horen schept dit een positieve sfeer. Een sfeer waarin meer zaken mogelijk zijn. Zonder verwijten en kritiek is er meer ruimte voor begrip. Probeer het eens en ga van binnenuit naar buiten!
Om dit doel te bereiken gebruiken we – denkend vanuit het Verbindend Communiceren – vaak de formule Waarneming-Gevoel-Behoefte-Verzoek. Dit is eigenlijk een ezelsbruggetje dat ons helpt bij de kern van onze boodschap te komen. Je hoeft het echter niet altijd precies zo tegen anderen te zeggen. Denk in plaats daarvan eens aan een moment waarop de behoefte die je hebt/had vervuld is/was. Spreek dan vanuit die herinnering met de ander en kijk eens hoe dat klinkt!