index

De wijze lessen van Broer Konijn!

Paashaas of Paaskonijn? In Nederland spreken we van de Paashaas maar in Noord-Amerika spreken ze over het Paaskonijn. Grappig hoe dit soort verschillen kunnen ontstaan. Ik zocht voor beiden eens de achtergrond op en het blijkt dat onze traditie in Duitsland zijn oorsprong vindt, terwijl het in Noord Amerika zelfs helemaal uit Afrika is over gekomen. Voor wat ik wil zeggen maakt het echter niet uit. Mijn verhaal gaat niet over Pasen maar heeft wel alles met een konijn te maken. Broer Konijn wel te verstaan. Misschien herken je Broer Konijn uit de verhalen die verschenen in het weekblad “Donald Duck.”

Moraal van het verhaal
Vaak zit er een moraal in deze oude verhalen en een van de verhalen die mij bijzonder aanspreekt is het verhaal over Broer Konijn en de Teerbaby. (Klik hier voor de video)

Firefox 2In dit verhaal  proberen de hongerige  Rein Vos en Meneer Beer  Broer Konijn te vangen. De slimme vos heeft wel een mooi plan. Van teer maken zij samen een pop en kleden deze aan, zodat het net op een levend wezen lijkt. Als ze deze pop dan op een plek zetten waar Broer Konijn langskomt kan het spel beginnen. Rein Vos weet precies hoe Broer Konijn is. Hij begroet iedereen die hij tegenkomt maar trekt het zich aan als hij niet met dezelfde hoffelijkheid behandeld wordt. Dat zal hij als een belediging zien. Dit gebeurt als hij  de Teerbaby begroet en het vervolgens stil zal blijven. Rein Vos verwacht dat Broer Konijn dan zo boos zal worden dat hij de Teerbaby wel eens manieren zal  leren. En inderdaad gaat het zo. Broer Konijn raakt met de Teerbaby in gevecht en raakt daardoor met teer besmeurt. Hij blijft aan alles plakken en is zo makkelijk door Rein Vos en Meneer Beer te vangen.

 De moraal ?

  1. Maak van jezelf geen martelaar. Niet iedere strijd is het waard om gestreden te worden.
  2. Wil je gelijk krijgen of liever gelukkig zijn? Soms levert het meer op om de discussie niet aan te gaan. Laat je niet door je eigen emotie meeslepen.
  3. Waarden zijn prima maar wees voorzichtig met de normen die je jezelf oplegt. Deze kunnen een valkuil zijn. Zo is hoffelijkheid en wederkerigheid prima maar als iemand niet aan jouw verwachtingen voldoet is het de vraag of dit niet een kuil is die je zelf hebt gegraven. Als mensen niet helderziend zijn en je hebt geen afspraak met elkaar gemaakt, is het dan redelijk om te vragen dat zij aan jouw verwachtingen voldoen?
  4. Niet iedereen ziet de wereld door dezelfde lens. Wellicht delen we wel dezelfde waarden maar hebben we daarover soms andere normen aangelegd. Zo is het elkaar aankijken als je met elkaar praat beleefd in onze cultuur, maar is het in plaats daarvan wegkijken als je met iemand spreekt die boven jou staat beleefd in de Marokkaanse cultuur.
  5. Waar je mee omgaat word je mee besmet zegt men wel. Sommige situaties kun je maar beter met rust laten. Als je er op ingaat en reageert wordt het alleen maar erger en uiteindelijk word ook jij er door geraakt. Dat is voor mij zeker zo als ik kijk naar situaties waarin mensen elkaar verwijten maken. Om dit duidelijk te maken gebruik ik graag de Dramadriehoek van Karpman. MensenMicrosoft Word 2 die elkaar verwijten maken doen dit vanuit de rode driehoek. Hierin zie je de positie van Aanklager, Slachtoffer of Redder. Dit herken je ook in hoe mensen over elkaar denken (OK Corral van Frank Ernst): Ik ben oké, jij bent niet oké (Aanklager) / Ik ben niet oké, jij bent oké (Redder) /  wij zijn beiden niet oké (Slachtoffer). Hoe meer je op elkaar vanuit het rode vak reageert hoe erger het wordt en hoe hopelozer en bozer de betrokkenen zich voelen. Om te voorkomen dat je in het rode vak meegezogen wordt kun je er dus beter buiten blijven. Dit doe je door in het witte vak te stappen. Je verandert je eigen houding door anders naar de werkelijkheid te kijken. Het witte vak is de Winnaarsdriehoek van Choy. In dit vak is iedereen oké. Als je iemand op gedrag wilt aanspreken, dan doe je dit niet meer door een verwijt te maken. In plaats daarvan spreek je iemand aan op wat jou raakt en zoekt samen een oplossing.
  6. Wie niet sterk is moet slim zijn. Broer Konijn heeft zich weliswaar tot dit ‘drama’ laten verleiden maar realiseert zich ook dat hij de strijd zal verliezen als hij zich tegen de situatie blijft verzetten. Hij zit onder de teer en Rein Vos en Meneer Beer zijn nu eenmaal veel sterker dan hij. Als Rein Vos en Meneer Beer echter ruzie krijgen over hoe Broer Konijn het best aan zijn einde zal komen maakt hij daarvan slim gebruik. Als Rein Vos hem uit de teer bevrijdt om te voorkomen dat Meneer Beer zijn zin krijgt, gaat hij daarna positief in op alle voorstellen die Rein Vos en Meneer Beer elkaar doen. Om zichzelf te bevrijden maakt hij gebruik van omgekeerde psychologie. “Wil je mij roosteren, ophangen etc. het is allemaal prima als je mij maar niet tussen de doornestruiken gooit.” Hierdoor gaan zowel Rein Vos en Meneer Beer twijfelen. Blijkbaar zijn de doornestruiken voor Broer Konijn het ergst. Uiteindelijk is dat wat zij doen, waarop Broer Konijn in de struiken ontsnapt. Soms ligt de oplossing minder voor de hand en bereik je makkelijker je doel door je niet te verzetten.

Herken jij dit?
Herken jij situaties waarin je in eerste instantie reageerde als Broer Konijn? Hoe zou het anders zijn afgelopen als jij anders naar de situatie had gekeken? Hoe zou je een volgende keer anders kunnen reageren?

1 ……..

2 ……..

3 ……..