shutterstock_444269305

Of jij je goed voelt op je werk bepaal je zelf!

Werk

Waar denk je aan als je het er over hebt? Stemt het je positief of negatief. Er zijn niet zoveel mensen die zeggen dik tevreden te zijn. Er zijn meer mensen die denk ik liever iets anders doen. Mogelijk ervaar je het onbewust als een soort gevangenis waar je ongeveer 40 uur per week heen gaat. Een noodzakelijk kwaad om de hypotheek, de auto, school van de kinderen, je pensioen en de vakanties te betalen.

Tijd

Dat idee wordt ook bevestigd als ik tijdens trainingen met mensen praat over het verschil dat zij maken tussen de baas zijn tijd en hun eigen tijd. Alsof ze niet zelf voor hun werk gekozen hebben. Alle tijd is natuurlijk je eigen tijd. Jij bepaalt toch zelf hoe je dit invult en of je wel of niet naar je werk gaat? Het zijn allemaal keuzen die je maakt. Keuzen die jouw leven op een of andere manier dienen. Soms vergeten we dat laatste. Als je het echter anders benadert kom je er ook anders in te staan. Je herinneren wat de keus die je maakt je oplevert stemt je positief. Het helpt je ook verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leven. Het zijn jouw keuzen, dus kun je ook een andere maken als het je niet meer dient.

Je goed voelen op het werk

Zo is dat ook met hoe jij je voelt op je werk. Is werk een bron van inspiratie voor jou? Zo nee, dan kun je daar zelf maar ook samen een hoop aan doen. Het is maar waar je voor kiest. In het boek “‘T’ is groen en groener wordt het niet” verwijst Leen Zevenbergen naar een artikel van Susan M. Heathfield: Tien Blijmakers noemt hij het. Ik heb dezelfde onderwerpen genomen en dit verder uitgewerkt vanuit het idee van het Verbindend Werken.

1. Blij zijn is een keuze. Kies hoe je op zaken insteekt. Het is maar hoe je het ziet. Is het glas half vol of half leeg? Bewust worden hoe je zelf zaken ziet begint (liever voor je iets zegt) door te evalueren hoe je er over denkt. Vraag jezelf af welke bijdrage jij aan het leven wilt maken? Ik denk niet dat je wakker wordt met het idee “Nou gaan we er vandaag eens gezellig een puinhoop van maken!” Maar daar moet je wel iedere dag even over nadenken wil je bewust en steeds opnieuw een positieve keus maken. Schrijf het op zodat je het iedere dag even kunt zien. Alleen jij bent verantwoordelijk voor je humeur, tenzij je klinisch depressief bent natuurlijk want dan zijn de mogelijkheden beperkt.

We leven helaas in een cultuur die zich vooral richt op wat er niet is en wat er fout gaat. Je zult er dus hard aan moeten werken wil je daar niet in meegezogen worden. Je zult een soort ‘blijdschapsactivisme’ moeten bedrijven. Waarom zou je dat doen? Om de simpele reden dat het jouw eigen leven zoveel rijker maakt. Je bent productiever, bereikt meer en je hebt een positieve invloed op anderen.

2. Doe iedere dag iets dat je leuk vindt. Puur omdat het een goed gevoel geeft. Maak een grap, neem een bak koffie of haal er een voor iemand anders. Relativeer.

3. Ontwikkel jezelf en neem daar zelf het voortouw in. Identificeer je kwaliteiten en laat deze groeien en tot hun recht komen. Wacht niet tot iemand anders daar in investeert. Investeer in jezelf. Blijf niet op de roltrap staan als deze stopt. Kom zelf in beweging! Maak een plan voor de richting die je de komende jaren uit wilt gaan. Toch heerlijk als jij jezelf een toekomst geeft en je je niet van het lot afhankelijk maakt.

4. Weet wat er speelt. Informeer jezelf. Onzekerheid en het idee dat je een speelbal bent komt mede voort uit een gebrek aan informatie. Informeer jezelf. Sta aan het roer in jouw eigen leven zodat je in staat bent die keuzen te maken waar je gelukkig van wordt.

5. Zorg dat je gehoord en begrepen wordt. Een ding dat managers en medewerkers met elkaar gemeen hebben is dat beiden zich niet gehoord en begrepen voelen. Ook hierin mag je actief zijn. Wacht niet op een beoordelings- of functioneringsgesprek. Vraag anderen of zij begrijpen wat jij bedoelt en verifieer of jij hen begrepen hebt. Vraag en geef feedback. Vraag of mensen hun doel bereikt hebben. Denk aan je baas, collega’s of je klanten. Vraag of ze tevreden zijn. Laat anderen weten of jij jouw doelen bereikt en tevreden bent. En kies daarbij bewust jouw insteek: glas half leeg of half vol. In plaats van kritiek te geven over wat er niet is vertel je wat je nog kunt en wilt bereiken.

6. Maak geen loze beloften. Zeg ‘nee’ als het niet anders kan, maar liever nog zeg ‘ja’ tegen wat wel mogelijk is. Vertel anderen waarom je een andere keuze maakt en wat dit je oplevert. Dat schept niet alleen begrip maar stimuleert ook het meedenken over hoe je samen meer kunt bereiken. Beloften maken die je niet na kunt komen is stressvol, zelf als alles in het begin leuk en een goed idee was. Wees realistisch en als zaken anders uitpakken dan je dacht, dan informeer je anderen die daar bij betrokken zijn zodat een nieuwe keus mogelijk wordt. Dat houdt afspraken helder en de relatie ‘clean.’

7. Vermijd pure negativiteit. Het haalt ieders humeur omlaag en verlaagt het onderlinge vertrouwen en schaadt de productiviteit. Roddelen en twijfel zaaien levert niemand iets op. Als iemand echter worstelt met zijn werkelijkheid is dat voor mij niet pure negativiteit. Dat is eerder een onuitgesproken verzoek om hulp. Niet dat de ander perse wil dat jij het oplost maar wel dat je luistert. Soms heb je een publiek nodig om je eigen gedachten op een rijtje te zetten. Om hulp vragen als je er niet uitkomt kan altijd nog. En als je twijfelt waarom iemand jou zijn problemen vertelt, dan kan je zelf natuurlijk ook vragen of er hulp nodig is. Dat kan duidelijkheid geven over de reden van het gesprek. Je kunt iemand ook helpen om sneller tot de kern van de zaak te komen door actief te luisteren. Je vat het dan samen en geeft de ander dan in eigen woorden terug wat je hebt gehoord. Soms willen mensen alleen maar even hun hart luchten, stoom afblazen en begrepen worden. De bevestiging dat er iemand is die hen begrijpt kan een hele opluchting zijn. Je hoeft het met het standpunt van de ander niet eens te zijn. Daar gaat het niet om. Je geeft alleen terug wat je hebt gehoord. Alleen dat al kan iemand helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Het is een proces.

8. Durf de moeilijke gesprekken aan te gaan. Conflicten zijn het probleem niet. De angst om het te bespreken wel. De meeste mensen hebben een hekel aan een conflict omdat ze denken dat het een verstoring is en niets oplevert. Zij zien niet dat het leven een aaneenschakeling van veranderingen is die steeds weer opnieuw om aanpassing vragen.

Je kunt het ook anders zien. Iedere dag biedt weer nieuwe kansen om je aan te passen aan de veranderde werkelijkheid zodat je daar zo goed mogelijk mee om kunt gaan. Dat vraagt om afstemming en juist niet het vermijden van bepaalde mensen en gesprekken. Je houdt daarmee alleen de illusie hoog dat alles oké is terwijl je zelf al weet dat dit niet klopt. Het conflict is er al en wordt daar niet mee voorkomen. Het wordt alleen verborgen gehouden in de hoop dat anderen het niet zien. Maar waar je bang voor bent is niet zozeer de veranderde situatie maar de reactie die anderen er op zullen hebben. Maar denk eens na over hoe jij je voelt als je zaken durft te benoemen en daar open en eerlijk in bent en hoe je je voelt als je zaken achterhoudt en de boel moet verdraaien om maar te zorgen dat anderen er niet achter komen. Waar wordt je gelukkiger van? Ik denk het eerste. En ja, dat vraagt om moed: het durven zeggen!

9. Wees geïnteresseerd in je collega’s. Je hoeft niet met iedereen bevriend te zijn maar interesse tonen schept toch een band. Vaak ook raken anderen dan geïnteresseerd in jou. Het vergroot het onderlinge begrip als je meer met elkaar deelt en het vergemakkelijkt de samenwerking. Het maakt het makkelijker om af te stemmen en zaken met elkaar te bespreken.

10. Bepaal zelf je koers. Merk je dat je niet meer lekker op je plek zit? Ben je uit je jas gegroeid? Het is oké om een nieuwe keus te maken. Dit zegt niets over het bedrijf waar je werkt of jouw collega’s maar wel over de noodzaak om jezelf opnieuw te inspireren. Natuurlijk kan het zijn dat je al het bovenstaande hebt toegepast en toch niet uit de voeten kunt met je werk, de cultuur, je baas of met je collega’s. Maar waarom zou je daar een drama van maken? Het is niet de match die je zocht en je zit niet lekker op je plek. In plaats van negatief te zijn bepaal je zelf een nieuwe koers. Zoek iets wat weer inspireert en waar je blij van wordt!

Wil je meer weten over Verbindend Communiceren? Kom naar de volgende introductieavond!