Microsoft Word 27

Ook aan schreeuwen raak je gewend

Communicatie en effectiviteit
Communicatie: Het gaat denk ik niet zozeer om hoe je het doet maar om de effectiviteit van wat je doet. Een schreeuw vraagt om aandacht en als je de aandacht al hebt, dan zou je je kunnen afvragen of schreeuwen nog wel zinvol is. Natuurlijk kan het nodig zijn om een afstand te overbruggen en dan is het heel logisch. En het kan ook een heel primaire reactie zijn, zoals wanneer je schrikt bijvoorbeeld. Maar soms wordt tegen elkaar ‘schreeuwen’ een gewoonte zonder dat er een direct aanwijsbare reden is. Het is dan de manier waarop mensen met elkaar om hebben leren gaan.

Communiceren onder druk
Er kan een noodzaak voor het op luide toon communiceren zijn maar dan noemen we het geen schreeuwen meer. Bevelen worden vaak op luide toon gegeven zodat iedereen het hoort als er onder druk gewerkt wordt. We wijzen dan voor de duidelijkheid ook mensen aan die deze bevelen geven en zo ontstaat er een bevelstructuur. Deze zijn prima en hebben hun nut om onder hoogspanning te kunnen functioneren. Voor een “goed gesprek” is gewoon geen tijd als je onder druk staat. En iedereen die samenwerkt bij brandweer, politie of leger begrijpt dit ook. Het is echter wel belangrijk hierin te differentiëren.

Wanneer differentiatie in communicatie ontbreekt
Als ook “Doe de deur dicht!” een bevel wordt terwijl er geen ‘brand’ bij is, dan verliest deze wijze vancommuniceren zijn kracht. Het schiet het doel voorbij als de noodzaak ontbreekt. Buitenstaanders ervaren het als ‘bot’ en medewerkers halen al snel de schouders op omdat zij aan het ‘schreeuwen’ gewend beginnen te raken.
Het wordt dan een omgangsvorm die naar het lijkt geaccepteerd wordt maar tevens vervelende consequenties heeft. Als je namelijk je schouders op gaat halen als iemand weer tegen je schreeuwt, dan ben je eigenlijk aan het afhaken. Afhaken betekent niet meer betrokken zijn bij elkaar, niets meer met elkaar hebben. Het gevolg daarvan is dat je alleen nog het hoogst noodzakelijke gaat doen en in de meest reactieve vorm elkaar zelfs gaat tegenwerken.

Betrokkenheid bij het werk
Een Gallup onderzoek van 2016 laat zien dat maar 13% van de werknemers wereldwijd bij hun werk betrokken is. 63% van de werknemers zijn niet bij hun werk betrokken en 24% is zelf actief niet bij hun werk betrokken. Dit laatste betekent niet alleen dat zij zo min mogelijk zullen doen maar indien mogelijk vooruitgang zullen saboteren.

Betrokkenheid – vertrouwen – gezondheid
Hoe je met elkaar omgaat heeft een belangrijke invloed op de betrokkenheid, het onderlinge vertrouwen en de gezondheid van mensen die met elkaar samen werken. Niet bij elkaar betrokken zijn betekent geen of weinig vertrouwen in elkaar hebben en daarmee gaat het ziekteverzuim omhoog. Dit laatste niet alleen omdat mensen zich vaker ziek melden als zij zich niet gelukkig op hun werk voelen, maar omdat dit aspect letterlijk de gezondheid beïnvloedt.

Stress als constante factor op het werk
Een Nederlands onderzoek uit 2010 inzake de invloed van agressie op de psychologische gezondheid van politiepersoneel laat zien dat stress veroorzaakt door de wijze waarmee men met elkaar in de organisatie zelf omgaat mede bepalend is voor een stijging van psychologische problemen w.o. PTSS, burnout en depressie onder het personeel. 41% bleek last van enige vorm van psychische problemen te hebben. ( Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy © 2010 American Psychological Association 2010, Vol. 2, No. 2, 135–144 1942-9681/10/$12.00 DOI: 10.1037/a0019158)

Een Canadese rechercheur vertelde mij eens dat hij en zijn collega’s, na een gruwelijke moordzaak, die hen diep had geraakt, nog het meest hadden gehad aan de actie van hun leidinggevende. Deze had hen bij elkaar gebracht rond een krat bier om over het gebeurde te praten. Praten lucht niet alleen op maar schept ook openheid, vergroot het onderlinge vertrouwen en de verbondenheid met elkaar.

Effectiviteit: Bewust van de keuze die je maakt en de invloed die dit heeft
Effectief is het als je boodschap ook zo overkomt als je hebt bedoeld en je daarmee ook je doel bereikt. Een goede relatie met elkaar is daarvoor bijna een voorwaarde. Niet alleen vergroot dit de kans dat je boodschap goed wordt begrepen, maar waarschijnlijk kies je uit respect voor de ander ook een betere communicatiestijl die er voor zorgt dat de boodschap goed over komt. Daarnaast heeft dit een opbouwende invloed die verder gaat dan de noodzaak van het moment zelf. Goede communicatie verbetert de sfeer en vergroot de betrokkenheid bij elkaar!

Wil jij jezelf en anderen beter leren kennen en begrijpen?

Schrijf je nu voor de gratis introductieavond op donderdag 20 april a.s. in Utrecht.

Deze training zelf is gratis. Ik vraag je alleen een bijdrage in de onkosten van deze avond als je voor de eerste keer deelneemt. Je betaalt daarom eenmalig 20 euro en neemt daarbij gratis nog iemand mee. Klik hier.

Of schrijf je in voor de basistraining Verbindend Communiceren I: Fundament die begint op 1 mei 2017 (4 maandagen) in Den Bosch. Klik hier.